McDonald's Corporation
CÉGPROFIL
A McDonald's éttermeket és franchise-okat működtet. A cég központja Chicagóban, Illinois államban található, és jelenleg 100 000 főállású alkalmazotta van. Az éttermek helyi szinten kínálnak ételt és italt, éttermei független vállalkozók tulajdonában vannak és ezeket üzemeltetik. A cég szegmensei közé tartozik az Egyesült Államok (USA), a Nemzetközi Működtetett Piacok (IOM) és a Nemzetközi Fejlesztési Licensed Markets & Corporate (IDL). Az egyesült államokbeli szegmens az étlap- és harapnivalók kínálatára, valamint a kiszállításra és a digitális platformokra összpontosít az Egyesült Államokban. Az IOM szegmens olyan piacokon tevékenykedik, mint Ausztrália, Kanada, Franciaország, Németország, Olaszország, Hollandia, Spanyolország, az Egyesült Királyság és sok más ország. Az IDL szegmens olyan piacokat foglal magában, mint Latin-Amerika és Ázsia. A cég digitális kínálata magában foglalja az átutazást, az elvitelt, a kiszállítást és az étkezést. A cég étlapján hamburgerek, sajtburgerek, Big Macek, Quarter Pounders sajttal, Filet-O-Fish, wrap, üdítők, McCafe italok és még sok más megtalálható.
Ágazat: Consumer Cyclical IPO: 21.04.1965
Ipar: Restaurants Osztalék: negyedévente
Létszám: 100 000 Tőzsde: NYSE
CEO: Chris Kempczinski. Ticker: MCD
Alapítás éve: 1940 Rating S&P: BBB+
Ország: USA Moody’s: Baa1
Web: mcdonalds.com
CÉGELEMZÉS
Bevétel
A cég bevétele 2013-ig rendszeresen nőtt. 2014-ben fordulat következett a botrányok és főként az egészséges táplálkozás népszerűsítése következtében az eladások csökkenni kezdtek. 2015-ben a cég megtette a lépést a vezérigazgató leváltására, aki az új trendhez és a fogyasztói igényekhez irányíthatta a céget. 2023-ban a cég 25,2 milliárd dollárt termelt, ami 10,2%-kal több, mint 2022-ben, ráadásul a 2015-ös bevételükhöz mérten közelítenek az ATH-hoz.
Egy részvényre jutó nyereség(EPS)
Az egy részvényre jutó eredmény néhány kisebb ingadozástól eltekintve továbbra is emelkedő tendenciát mutatott. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a menedzsment képes kezelni a csökkenő eladásokat, miközben csökkenti a vállalat kiadásait. Itt látható, hogy 2015-ben új vezérigazgató kezdte irányítani a céget, és az egy részvényre jutó eredmény 2016-tól ismét emelkedni kezdett, bár az eladások csökkentek. 2023-ban a társaság 11,63 dolláros egy részvényre jutó nyereséget ért el, ami ismét növekedést jelentett, 2022-ben mintegy 38,6%-kal az előző évhez képest. Itt is úgy tűnik, hogy a cég vezetése több mint képes kezelni a makrogazdasági kihívásokat és geopolitikai területeken.
Bruttó árrés
A bruttó árrés, vagyis az eladott áruk vagy szolgáltatások bevétele és költsége közötti különbség 2023-ban alig haladta meg az 57%-ot. Ez az árrés lassan növekszik 2005 óta, amikor is történelmi minimumára (30,9%) esett, az elmúlt évtized átlaga pedig valamivel 47,8% felett van. Itt is jelentős javulás és fejlődés figyelhető meg az elmúlt években.
ROIC
A befektetett tőke megtérülése 2023-ban meghaladta a 23%-ot, ami azt jelenti, hogy a cég pénzügyileg nagyon stabil. A hosszú távú átlagos hozam a vizsgált időszakra, azaz 1994 óta valamivel meghaladja a 20%-ot. A cég ebből a szempontból nagyon erős, és a befektetett tőkével rengeteg plusz pénzt tud keresni.
Aktívák/Passzívák
A diagramot tekintve a cég vagyona ciklusokban nő. 2023-ban elérte az 56,2 milliárd dollárt, ami 11,3%-os növekedést jelent az előző 2022-höz képest. Hosszú lejáratú adósság, beleértve a tőkelízingeket is, amelyek olyan szerződések, amelyekben a lízingbeadó vállalja, hogy a lízingidő lejárta után a tulajdonosi jogokat a lízingvevőre ruházza át. szintén enyhén növekszik, és 2023-ban elérte az 50,3 milliárd dollárt.
CAPEX
A beruházási kiadások, amelyek azt mutatják meg, hogy egy vállalatnak mennyibe kerül az új eszközök beszerzése és a régi eszközök helyreállítása, 2023-ban alig haladta meg a 2,4 milliárd dollárt. Ha a vizsgált időszak, azaz az elmúlt 34 év hosszú távú átlagát nézzük, akkor 2 milliárd dollár körüli értéknél és 9,4% körüli a társaság bevételéhez viszonyított aránynál tartunk. Ebben a tekintetben tökéletes stabilitást láthatunk.
Osztalék
A társaság 1976-ban kezdett osztalékot fizetni, így 47 éves múltra tekint vissza a részvényesek osztalékfizetésében. 2000 és 2007 között a vállalat negyedévesről évesre változtatta kifizetési gyakoriságát, majd 2008-ban ismét visszatért a negyedéves kifizetésekhez. 2023-ban részvényenként 6,23 dollárt fizetett részvényeseinek 67,6%-os kifizetési arányért. Ha pedig ez a stabilitás még 3 évig kitart, a cég az osztalékkirályok közé kerül.
Osztaléknövekedés %
Az utolsó osztalékemelés 2023-ban volt, 10%-kal. A növekedés hosszú távú átlaga az elmúlt három évtizedben 15%. A grafikonon az éves kifizetések extrém növekedése is látható, mivel a vállalatok ismét jól indultak, az egy részvényre jutó hozam és a részvényárfolyam pedig ismét emelkedni kezdett. Ha ezt az extrém időszakot kihagyjuk, akkor a részvényesi kifizetések átlagos növekedése ésszerű évi 9,3%-ra csökken.
Osztalékhozam
A grafikonon az egyes évek osztalékhozama látható, ahol jól látható, hogy a részvény kifizetett osztalék összegéhez képest gyorsan csökkenő árfolyamának köszönhetően ez a hozam jelentősen nőtt. 2023-ban az osztalékhozam 2,1%-on állt meg, amikor a vizsgált időszak hosszú távú átlaga 2,43%.
Yield on Cost
A grafikonon az úgynevezett Yield on Cost alakulását láthatjuk, amely az aktuálisan osztalék formájában kifizetett összeg osztva a részvények vételárával. A grafikonon látható, hogy az egyes évek részvényvásárlásához képest mi a mai osztalékhozam. Ha 2003-ban vásárolta meg a részvényt, az osztalékhozama ma 22,8% lenne.
A forgalomban lévő részvények száma
Amellett, hogy a társaság osztalékfizetés formájában jutalmazza részvényeseit, 1985 óta nagyon intenzíven vásárolja vissza részvényeit, ezzel is folyamatosan növelve a társaságban meglévő részesedést a meglévő részvényesekhez. A forgalomban lévő részvények száma 1985 óta 1,53 milliárdról 2023-ra 0,73 milliárdra csökkent. A részvények száma több mint 52%-kal csökkent.
Alkalmazottak száma
2023-ban a vállalat körülbelül 100 000 alkalmazottat foglalkoztatott. Összességében ez a szám több mint felére csökkent az elmúlt hat évben, mivel a vállalat modernizálja éttermeit, és ehhez három gyorsítót használ – a Digital, Delivery és Experience of the Future, ahol a három kezdeményezés közül kettő olyan technológiákon alapul, amelyek átvették a megrendelési rendszer irányítását.
Bevétel: franchise
A vállalat 2022-ben 14,1 milliárd dollár összbevételt ért el a franchise éttermekből világszerte, aminek nagy része összesen 9,1 milliárd dollár bérleti díjból származik. A McDonald's franchise-ok jogdíjbevétele világszerte elérte az 5 milliárd dollárt ebben az évben.
Működési költségek és kiadások
A vállalat 2022-ben összesen 13,8 milliárd dollár működési költséget és kiadást jelentett. A társaság költségei és ráfordításai közül a legnagyobb összeget a közvetlenül a társaság által üzemeltetett vendéglátóhelyek költségei adták, beleértve az élelmiszer- és papírköltséget, a béreket és a munkavállalói juttatásokat.
Bevétel: működési módok
2022-ben a franchise éttermek a McDonald's teljes árbevételének nagyobb részét, 14,1 milliárd dollárt adták. Ez 3 milliárd dollárral több, mint a cég által működtetett éttermek bevétele.
Bevétel: szegmensek
A McDonald's 2022-ben körülbelül 9,4 milliárd dolláros árbevételt könyvelt el az Egyesült Államokban. Összehasonlításképpen, a nemzetközileg működtetett piacok adják a legnagyobb bevételi volument, 11,2 milliárd dollárt.
Az éttermek száma
Az éttermek összlétszáma 2021-ben 40 031-re emelkedett, és ez a szám már 16 éve növekszik. A cég így több mint 9000 új éttermet nyitott világszerte ebben az időszakban.
Éttermek száma: üzemeltetési módok
Ez a grafikon azt mutatja, hogy a közvetlenül a társaság által üzemeltetett éttermek száma csökken, és éppen ellenkezőleg, a hagyományos franchise éttermek és fejlesztési engedélyek száma, azaz a latin-amerikai és ázsiai éttermek száma nő.
McDonald’s márkaérték
A vállalat márkaértékei olyan vezérelvek alapkészletét jelentik, amelyek az üzlet minden aspektusát alakítják. Ebben a rangsorban a McDonald's a hatodik helyen végzett 2022-ben, csaknem 197 milliárd dollár értékben, értéke 27%-kal nőtt az előző évhez képest.
TOP 10 QSR
A világ legértékesebb gyorséttermi márkája 2022-ben a McDonald's volt, becsült márkaértéke körülbelül 196,5 milliárd dollár. A második helyen a Starbucks végzett 61 milliárd dollár feletti értékkel.
ELEMZŐI BECSLÉSEK
Bevétel
Az elemzők becslése szerint a bevételek folyamatos növekedése várható, átlagosan 7,3%-os éves szinten 2028-ig. A vállalat bevétele így 25,2 milliárd dollárról 34,4 milliárd dollárra nő a következő öt évben.
Egy részvényre jutó nyereség
Az egy részvényre jutó eredmény jövőbeli alakulására vonatkozó elemzői becslések szerint 2023-tól folytatódik a növekedés, átlagosan évi 12,7%-kal. Becslések szerint az egy részvényre jutó nyereség 2028-ban eléri a 19,0 dollárt, szemben a 2023-as 11,6 dollárral.
Free Cash Flow (FCF)
A szabad cash flow, amely azt a készpénzt jelenti, amelyet a társaság a tárgyi eszközei működtetésének és karbantartásának támogatására fordított készpénzkiadások elszámolása után generál, évente átlagosan alig 11,0%-kal kell tovább növekednie. A vállalat FCF-jének így a 2023-as 7,25 milliárd dollárról 2028-ra 11,2 milliárd dollárra kell növekednie.
Osztalék
A becslések szerint a részvényeseknek osztalék formájában kifizetett összegnek továbbra is átlagosan évi 10,5%-kal kell növekednie. A részvényeseknek tehát 2028-ban részvényenként 9,5 dollárt kell fizetni, szemben a 2023-ban kifizetett 6,23 dollárral. Itt tehát nem lehet meglepetés, és a társaságnak azon osztalékkirályok közé kell tartoznia, akik 50 éven keresztül megszakítás nélkül fizették és növelték osztalékukat.
NEGYEDÉVES EREDMÉNYEK
Bevételek
Egy részvényre jutó nyereség
ÉRTÉKELÉS
Ár-bevétel arány (P/E)
A McDonald's ár/nyereség (P/E) mutatója a lezárult 2023-as pénzügyi évben 24,21 volt. A társaság hosszú távú átlaga a vizsgált időszakban 16,55, az ágazati medián pedig 17,50 körül alakul. A vállalat a jövőbeni növekedésre vonatkozó elvárásai alapján magasabb értékelési szinteken mozog, és mindenki maga dönti el, hogy fizet-e egy kicsit többet egy ilyen cégért vagy sem.
Cost of Capital
Capital Asset Pricing Model (CAPM)
7.89%
WACC
Weighted Average Cost of Capital
7.41%
A DCF számítás szerint, ahol a jövőbeni szabad cash flow becslését veszik figyelembe, amelyet utólag diszkontálnak a kockázatnak megfelelő diszkontrátával, a szabad cash flow aktuális értékének eredményként kapott értéke körülbelül 247,54 USD részvényenként. .
A Relative Valuation szerint, ahol olyan arányszámokat használnak, mint az EV/Sales, EV/EBITDA és P/E, az algoritmusok figyelembe veszik az értékelési többszörösekre vonatkozó összes információt, és egyetlen számba vonják össze, ami a McDonald's esetében részvényenként 221,38 dollár.
Ha e két számítás átlagát vesszük, a részvény belső értéke nagyjából 234,46 dollárra jön ki. (a számítások 2024.03.03-i állapotúak)