Starbucks Corporation
CÉGPROFIL
Starbucks Corp. különleges kávé előállításával, marketingjével és kiskereskedelmével foglalkozik. Üzletei kávé- és teaitalokat, pörkölt szemeket, őrölt kávét, italokat és különféle élelmiszereket, például péksüteményeket, reggeli szendvicseket és ebédmenüket kínálnak. A cég védjegyeit engedélyezett üzleteken és élelmiszerboltokon keresztül is engedélyezi. Termékeit Starbucks, Teavana, Seattle's Best Coffee, Evolution Fresh, Ethos, Starbucks Reserve és Prince márkák alatt kínálja. A cég székhelye a washingtoni Seattle-ben található.
Ágazat: Consumer Cyclical IPO: 26.06.1992
Ipar: Restaurants Osztalék: negyedévente
Létszám: 402 000 Tőzsde: NASDAQ
CEO: Laxman Narasimhan. Ticker: SBUX
Alapítás éve: 1971 Rating S&P: BBB+
Ország: USA Moody’s: Baa1
Web: www.starbucks.com
CÉGELEMZÉS
Bevétel
Az eladások folyamatosan nőnek, és ezen a grafikonon is jól látható, hogy a cég termékek mindíg nagyon népszerűek. Emellett a cég reagál a szezonalitásra, és az aktuális szezonnak megfelelő termékeket kínál vásárlóinak. 2022-ben a teljes értékesítés elérte a 32,25 milliárd dollárt, ami körülbelül 11%-os növekedést jelent az előző évhez képest, 2021-ben.
Egy részvényre jutó nyereség(EPS)
Egy részvényre jutó nyereség némileg ingadozóbb, de még mindig érezhető a növekvő tendencia. A Starbucks a legnagyobb visszaesést érte el 2020-ban a globális bezárásoknak köszönhetően. 2022-ben részvényenként 2,86 dollárt termelt, ami körülbelül 19,5%-os csökkenést jelent 2021-hez képest, amikor az éttermek és kávézók teljes újranyitása következett be.
Bruttó árrés
A bruttó árrés, vagyis az értékesítés és a szolgáltatás költségei közötti különbség 2022-ben 25,9% volt. A grafikont tekintve azt látjuk, hogy ezek az arrések nagyon stabilak az egész időszakban, 20 és 30% között, a következő időszak hosszú távú átlaga 23,9%.
ROIC
A befektetett tőke megtérülése 2022-ben 24,5% volt. Általánosságban elmondható, hogy a 20% feletti érték pénzügyileg nagyon egészséges vállalatot jelent. Bár az elmúlt években voltak ingadozások, az elmúlt két évtized átlagos hozama 26,5% körül mozog.
Aktívák/Passzívák
A társaságok tulajdonában lévő eszközök idővel gyarapodtak, és 5 év alatt nyereséget értek el. Az eszközök értéke 2022-ben eléri majd a 30 milliárd dollárt. Másrészt az elmúlt 3 évben rohamosan nőtt az adósság, másrészt viszont az adósság közel egyharmada az új kávézóhoz nyújtott tőkehitel és az újonnan kibocsátott adósság.
CAPEX
A tőkeberuházási kiadások, amelyek azt mutatják meg, hogy mennyibe kerül a vállalatnak az új eszközök beszerzése és a régi eszközök felújítása, folyamatosan emelkednek, ami logikus, mivel a vállalat egyre több franchise-ot nyit. A 2022-es invesztíció 1,84 milliárd dollár volt, ami körülbelül 400 millió dolláros növekedést jelent 2021-hez képest.
Osztalék
A Starbucks 2010-ben kezdett osztalékot fizetni, és azóta rendszeresen növelte. Az viszont igaz, hogy a kifizetések 2020-at leszámítva eddig nem mentek át komolyabb válságon, de ez nagyon rövid ideig tartott, néhány hét, hónap nagyságrendben, tehát a cég szempontjából fenntartható volt. Kilátás: 2022-ben részvényenként 2,00 dollárt fizetett részvényeseinek, ami körülbelül 65%-os kifizetési arányt jelent.
Osztaléknövekedés %
A legutóbbi osztalékemelés 8,7% volt, és a grafikonon látható, hogy az elmúlt 4 évben ez a növekedés némileg csökkent. A társaság osztalékfizetési döntése óta az átlagos éves növekedés kevesebb, mint 23%. Természetesen ezt mértékkel kell venni, mert kezdetben ezek az emelkedések mindig nagyon átlag felettiek, mielőtt elérnének egy bizonyos értéket.
Osztalékhozam
A grafikon a következő évek osztalékhozamát mutatja. Ez a hozam 2022-ben 2,04%. Ez a hozam a növekvő kifizetések és a részvényárfolyamok esése miatt nőtt. Természetesen az áremelkedés növekszik.
Yield on Cost
Ezen a grafikonon az úgynevezett Yield on Cost alakulását láthatjuk, amely az aktuális osztalékfizetés osztva a felvásárlási árral. A 2010-es befektetői csúcson a mai osztalékhozam alig 15,5% alatt volt.
A forgalomban lévő részvények száma
A forgalomban lévő részvények száma 2005 óta nagyon lassan, 2022-ben 1,63 milliárdról 1,15 milliárdra csökken. Ezzel a részvények összlétszáma 1995-ös év értékre emelkedik, és a részvényesek természetesen remélik, hogy ez a csökkenés folytatódni fog és a cég is növekedni.
Alkalmazottak száma
Az alkalmazottak száma tovább növekszik, ahogy a cég terjeszkedik és egyre több kávézót nyit. 2000-ben a Starbucks 47 000 embert alkalmazott és 2022-re ez a teljes munkaidős alkalmazottak száma 402 000-re emelkedett. Az egyetlen csökkentés 2009-ben és 2010-ben történt a pénzügyi válság idején.
ELEMZŐI BECSLÉSEK
Bevételek
Az elemzői becslések a bevételek jövőbeli alakulására 2023 végéig tartó, nagyjából 17%-os növekedést, majd stagnálást, vagy enyhe visszaesést jeleznek. A becslések szerint a bevételek a 2022-es 8 milliárd dollárról 2027-re 9,4 milliárd dollárra nőnek.
Egy részvényre jutó nyereség
Az egy részvényre jutó nyereség jövőbeli alakulására vonatkozó elemzői becslések szerint 2025 végéig növekedni fog, akár több mint 50%-kal, majd a következő két évben csökkenni fog. Ennek ellenére az egy részvényre jutó nyereség a 2022-es 11,59 dollárról 2027-re 15,46 dollárra nő.
NEGYEDÉVES EREDMÉNYEK
Bevételek
Egy részvényre jutó nyereség
ÉRTÉKELÉS
Ár-bevétel arány (P/E)
A Starbucks 2023-as ár-nyereség (P/E) mutatója nagyjából 25,25 volt. A társaság átlaga a vizsgált időszakban, azaz 1991 óta 46,72. Ez a magas szám a várható növekedésnek köszönhető, amit a társaság eddig is teljesít. Annak a szektornak a mediánja, amelyben a Starbucks szerepel, nagyjából 17,50. Előre P/E a becslések szerint 23,34.
Cost of Capital
Capital Asset Pricing Model (CAPM)
7.91%
WACC
Weighted Average Cost of Capital
7.55%
A DCF számítás szerint, ahol a jövőbeni szabad cash flow becslését veszik figyelembe, amelyet utólag diszkontálnak a kockázatnak megfelelő diszkontrátával, a szabad cash flow aktuális értékének eredményként kapott értéke körülbelül 95,66 USD részvényenként.
A Relative Valuation szerint, ahol olyan arányokat használnak, mint az EV/Sales, EV/EBITDA és P/E, az algoritmusok figyelembe veszik az értékelési többszörösekre vonatkozó összes információt, és egyetlen számba vonják össze, ami a Starbucks esetében részvényenként 134,52 dollár.
Ha e két számítás átlagát vesszük, a részvény belső értéke nagyjából 115,09 dollárra jön ki. (a számítások 2024. március 1-i állapotúak)